Het hebben van emoties is net zo natuurlijk als ademhalen. Iedereen heeft ze. Het maakt ons mens. Maar vaak vinden we emoties eng, we verdrukken ze, vluchten voor ze of redeneren ze weg. Voor mij zo ontzettend herkenbaar. Want het is zoveel makkelijker om je emoties weg te stoppen in plaats van er naar te kijken en het te accepteren.

Juist door naar je emoties te kijken en te accepteren zal het geen vat meer op ons hebben. En dat is ontzettend goed voor onze gezondheid.

Toen we nog klein waren hebben we vaak geleerd dat er “goede” en “slechte” emoties zijn. De goede waren toegestaan en de slechte waren niet welkom. Je leerde om door te gaan, flink te zijn als je ergens bang voor was, verdriet had of boos was.  

De slechte of foute emoties heb je geleerd te verdringen en je paste je aan de wensen en eisen van je omgeving aan. Zo hebben wij een patroon ontwikkelt om tegen bepaalde emoties te vechten, of ze te ontkennen, te vluchten in ons denken en wuiven we het maar weg.

Wat zou er gebeuren als je vandaag besluit om dit spel niet meer mee te spelen? En je emoties welkom te heten? En dat je ze accepteert voor wat ze zijn: de emoties.

Emoties zwellen aan tot ze hun hoogste punt bereiken, waarna ze weer wegebben. Het duurt maar een paar seconden tenzij je aan de emotie een betekenis aan geeft, er een verhaal omheen breit, er aandacht aan geeft. In essentie zijn emoties heel vluchtig. Wanneer je je openstelt voor de kern van de emotie, ongeacht welke, vind je daarin de rust die je zoekt.

Om er achter te komen welke emoties er op dit moment plaats vinden kan je een (korte) meditatie doen.

Small Caption about photo

Emoties zijn jouw richtingaanwijzers.

– Sanne van Tuijl

Verschillende emoties

Over het algemeen ervaren we allemaal 9 verschillende emoties op een dag. Wanneer je van een emotie wilt loskomen, heb je ook deze 9 verschillende emoties nodig om los te komen van de bepaalde emotie. Emoties zijn jouw richtingaanwijzers.

Acceptatie

Dus verwelkom en accepteer je emoties, zonder oordelen, drama en verhaal eromheen, zonder analyse of zonder eronder gebukt te gaan. Alle vormen van vermijdingsgedrag zorgen alleen maar dat de ellende langer duurt. Wees blij met je emoties, je hebt ze nodig en ze helpen je bij jezelf te komen en te blijven. Je emoties helpen je jezelf echt te leren kennen, wie je in de kern bent.

Geef het aandacht

Er kunnen lichamelijke en emotionele pijn opgewekt worden als je geen aandacht geeft aan je emoties. Je emoties hebben controle over alles wat je denkt en doet. Geef je emoties aandacht door er naar te luisteren. Welke woorden heb je opgeschreven tijdens de meditatie? Dan gaan we nu kijken hoe we de oliën daaraan kunnen toevoegen en hoe dat werkt.

Met behulp van onze neus krijgen we informatie binnen. Wat we ruiken zijn kleine, vluchtige moleculen die via de lucht in onze neus op ons reukslijmvlies terecht komen. Hier binden ze zich aan receptoren die vervolgens geactiveerd worden. Dat signaal wordt naar andere gebieden in de hersenen gestuurd voor verdere verwerking en evaluatie. Afhankelijk van welke receptoren door de geurdeeltjes geactiveerd worden ruik je de ene geur of de andere. 

Deze reukgebieden zijn ook nauw verbonden met het amygdala, waar je emoties worden opgeslagen en het staat in verbinding met het limbisch systeem. Het limbisch systeem regelt jouw gevoelens, emoties en stemmingen. Ons reukvermogen is het enige orgaan wat direct in verbinding staat met ons limbisch systeem. Eer geur kan herinneringen bij oproepen, voordat we hier bewust van zijn. Denk aan de geur van appeltaart. Dit is ook de reden waarom de één een geur wel lekker vindt ruiken en de ander niet.

Essentiële oliën

Op deze manier hebben essentiële oliën dus enorm veel effect op ons lichaam, fysiek en emotioneel! Wanneer je tijdens de visualisatie hebt opgeschreven dat je “woede” hebt binnen gelaten, is het goed om oliën in te zetten op je woede en eerst de woede te ‘accepteren’, i.p.v. om een olie in te zetten voor blijheid. Het mag er zijn!

1 druppel essentiële olie bestaat uit 40 miljoen triljoen moleculen, genoeg om iedere cel in ons lijf 400x te voorzien van een molecule essentiële olie. Met de oliën in huis zijn we zelfredzaam, direct aan de slag dus!!

Zelfredzaam

Wanneer je de emotie angst hebt verwelkomt is het goed om een olie te pakken voor angsten. Net zoals bij perfectionisme, wees specifiek, wat wil je bereiken.

Omdat onze hersenen met beelden werken, kunnen ze niet goed overweg met ontkenning als ‘niet’ of ‘nooit’. Daardoor interpreteren ze onze wensen precies andersom en houden we ze in stand.  

Het is belangrijk om tijdens het proces ook een affirmatie of een gevoel daarbij in je hoofd uitspreekt.

De emotionele gebeurtenissen hebben we niet altijd in eigen hand, oliën kunnen je helpen om de teugels in je leven weer in eigen hand terug te krijgen. Wanneer we onze emoties willen sturen is het belangrijk om eerste te weten welke emoties we hebben.

Nu is het belangrijk om gerichte oliën in te zetten op de emoties die bij je omhoog zijn gekomen. En deze emotie ook even er te laten zijn. Voel je de emotie verdriet? Ervaar verlichting met de Console, Air, Geranium, Ylang Ylang of Lime.

Naast de kracht van de oliën die op het limbische systeem inwerkt, dragen affirmaties of visualisaties ertoe bij dat de nieuwe positieve informatie de plaats in kan nemen van de oude emotionele inprenting.

Gebruik een olie gedurende 2-3 weken, want dan kun je veel veranderen.

Write a comment

Vragen? Chat met mij